ЈАВНОСТИ СРБИЈЕ И РАДИО И ТВ СТАНИЦАМА
Поводом измена и допуна Закона о радиодифузији
Данашњим ступањем на снагу Закона о изменама и допунама Закона о радиодифузији ("Службени гласник РС", бр. 85, 3. октобaр 2006) заокружене су и прецизиране надлежности и обавезе Савета РРА, односно, Републичке радиодифузне агенције, посебно у делу извршавања одлука. Тиме су се коначно стекли неопходни законски услови за потпуније, ефикасније и квалитетније регулисање целокупне области радиодифузије у Републици Србији.
То је било неопходно из више разлога. Довољно је потсетити на дугогодишње анархично, потпуно неуређено, хаотично стање у етру, које су неки инострани посматрачи описивали као "последњу џунглу у Европи". И то, како у законском, тако и у техничком и програмском погледу. Радио-пиратерија енормних размера и злоупотребе електронских медија сваке врсте, као и кршење основних етичких норми јавне речи, карактеристике су претходног периода, а рецидиви таквог стања, нажалост, постоје у доброј мери и данас. За илустрацију, довољан је, иначе познати, податак да од 800 активних радио и ТВ станица у Србији, већина никад није добила, а ни тражила дозволу за емитовање.
Не треба понављати у више наврата образлагану потребу да се такво стање мора радикално и брзо мењати и, ова веома важна и осетљива област, регулисати у складу са највишим стандардима који важе у државама са развијеном демократијом. Свесни да је то доста тежак и дуготрајан процес, који често наилази на неразумевање, које се не може објаснити само инерцијом и отпором променама, већ и манипулацијом од стране појединих медијских кућа и посебно интересних група, које стоје иза оних који годинама, узурпаторски, "на дивље", непријављено и непрофесионално злоупотребљавају етар и ометају оне који имају техничке, кадровске и економске потенцијале за квалитетно обраћање јавности.
Простор у етру је напросто технички ограничен, па нема места за све који би то желели. Фреквенције су природно добро (њихов број, техничке стандарде и распоред, одређује и контролише Републичка агенција за телекомуникације) и потребно их је рационално користити и уредити у складу са потребама најшире јавности, у складу са националним интересом, али и европским стандардима у овој области.
Наведени и многи други разлози, а посебно Закон о радиодифузији, обавезују и овлашћују Савет РРА, односно Републичку радиодифузну агенцију, да уз доследно поштовање законских норми, законских рокова и адекватне процедуре, обезбеди ред и континуирано прати, анализира и унапређује медијску област за коју је одговорна.
ШТА ЈЕ НОВО У ЗАКОНУ О РАДИОДИФУЗИЈИ?
Најновијим допунама и изменама Закона о радиодифузији, прецизирна је обавеза емитера радио и ТВ програма “да поштују забрану рекламирања политичких организација ван предизборне кампање, а у току предизборне кампање да регистрованим политичким странкама, коалицијама и кандидатима обезбеде једнаку заступљеност, без дискриминације” (члан 68, став 1, тачка 6а).
Изменама и допунама Закона, Републичкој радиодифузној агенцији додате су и неке нове обавезе и овлашћења код кабловског и сателитског емитовања програма. Тако је прецизирано да:
“Агенција издаје дозволу за кабловско или сателитско емитовање програма без јавног конкурса, на захтев оператора.
Оператор је дужан да испуни услове прописане посебним законом којим се уређује област телекомуникација у погледу поседовања прописаних дозвола, испуњавања техничких услова и стандарда за мрежу и станицу коју користи и друге услове прописане тим законом и које одреди регулаторно тело надлежно за област телекомуникација и да прибави права за емитовање одређеног програма емитера тог програма.
Обавеза прибављања дозволе из става 1. овог члана за кабловско емитовање не примењује се за програме:
1) за које је Агенција издала дозволу за земаљско емитовање под условом да се наведени програми кабловски емитују на подручју за које је дозвола за емитовање издата (локално подручје, одређени град или општину или на националном нивоу за програме за које је таква дозвола издата) и да се истовремено бесплатно емитују програми јавних сервиса;
2) који се могу примити путем слободног (некодираног) сателитског емитовања на територији Републике Србије.
Оператор може сателитским емитовањем емитовати радио и телевизијски програм намењем сателитском емитовању и обавезан је да прибави дозволу из става 1. овог члана у свим случајевима када за сателитско емитовање није прибавио дозволу за земаљско или кабловско емитовање.
Обавеза прибављања дозволе из става 1. овог члана се примењује за емитовање путем MMDS (Mikrotalasni Multikanalni Distributivni Sistem) технологије, уз обавезу оператора система у MMDS технологији да за све радио станице које користи у наведеном систему прибави прописану дозволу у складу са одредбама посебног закона којим се уређује област телекомуникација” (члан 40, став 1 до 5).
Изменама и допунама Закона о радиодифузији, јасније су разграничене надлежности Републичке радиодифузне агенције (РРА) и Републичке агенције за телекомуникације (РАТЕЛ). Дефинисано је, такође, да сагласност на финансијски план Агенције даје Влада Републике Србије, што није решење непознато у европском законодавству. Међутим, главне измене у Закону, односе се на спровођење одлука РРА, односно успостављање ефикасног механизма за борбу против радио-пиратерије. Овај механизам обухвата и поступак принудног извршења одлука Савета, које гласе:
“Емитер је дужан да без одлагања изврши коначну одлуку Савета о одузимању дозволе, а уколико то не учини, спровешће се поступак принудног извршења одлуке Савета, у складу са овим законом” (члан 62, став 8).
Поступак принудног извршења одлука Савета РРА:
“Одлука Савета о одузимању дозволе, односно, о забрани емитовања програма, без одлагања се доставља емитеру, односно физичком или правном лицу које програм емитује без дозволе за емитовање програма.
Ако овлашћено лице емитера, односно, физичко лице или овлашћено лице правног лица које програм емитује без дозволе, одбије да прими одлуку Агенције из става 1. овог члана, та одлука се сматра достављеном када је овлашћено лице Агенције прибије на улазна врата пословних просторија које користи емитер, односно, физичко лице или правно лице које програм емитује без дозволе.
Емитер коме је привремено или трајно одузета дозвола за емитовање програма, као и правно или физичко лице које програм емитује без дозволе за емитовање програма, дужан је да емитовање програма обустави одмах након што одлука Савета о одузимању дозволе, односно, одлука о забрани емитовања програма постане коначна.
Уколико емитер, односно, физичко или правно лице које програм емитује без дозволе, сам не обустави емитовање програма у року из става 3. овог члана, одлуку Савета извршиће лице запослено у Агенцији које овласти Савет, тако што ће запечатити просторије у којима су смештена телекомуникациона средства емитера, односно, физичког лица или правног лица које програм емитује без дозволе, укључујући радио станицу.
Лицу овлашћеном за принудно извршавање одлуке Савета издаје се легитимација, коју је то лице дужно да покаже овлашћеном лицу емитера и другом заинтересованом лицу, односно, физичком лицу или овлашћеном лицу правног лица које програм емитује без дозволе, приликом уласка у њихове пословне просторије ради принудног извршења одлуке Савета.
У спровођењу поступка из става 4. овог члана Агенција има право да затражи помоћ Министарства унутрашњих послова, ако је то потребно” (члан 64а).
ПРЕПОРУКА РАДИО И ТВ СТАНИЦАМА БЕЗ ДОЗВОЛЕ
Обавештавањем јавности и радио и ТВ станица о смислу и суштини Закона о радиодифузији, као и о најновијим изменама и допунама овог законског акта, желимо да избегнемо могуће неспоразуме и неразумевања одлука Савета РРА од стране радио и ТВ станица или бар да уклонимо оне недоумице које су последица недовољне информисаности или погрешног тумачења јасних законских овлашћења, која стриктно обавезују Агенцију на одговарајуће, правовремено деловање.
Следећи корак на који нас обавезује Закон јесте спровођење одлуке о забрани емитовања програма за оне београдске радио и ТВ станице (38 станица) које нису тражиле дозволу, као и за оне које су конкурисали, а нису добили фреквенцију, па самим тим нису стекли право да даље емитују програм, тако да би њихов даљи рад био супротан Закону.
Према нашим сазнањима, односно евиденцији на основу анкете из јуна 2005. године, на ужем подручју Београда присутне су у етру следеће радио и ТВ станице, које се нису пријавиле на расписани и завршени конкурс: Антена радио, Радио Звездара, Радио Conte, Фит радио, Пословни радио, Радио Танјуг, Радио Ангелина ФМ, Sun радио, Радио Либра, Академски радио Лицеј, Радио СКЦ, Радио БГ АС, Радио Шампион, Радио Вага, ТВ Канал 8, РТВ Студентски град, РТВ Станком, Студентски радио БУ, ТВ Канал Д, РТВ Khrlo e Romengo, Радио Контакт, Радио Лидо, Ауто радио Inbaco, Бум бум радиo, Там там радио, Земун 2000, ТВ Амаро дром, Отворена ТВ, Радио Срце, Хаос радио, Прави радио, РТВ Понос, Радио Видовдан, Радио Сремчица, Романо Мерако, Алфаекс радио и Брас радио. Нажалост, овај списак није коначан.
Пошто су се стекли сви законски услови за престанак рада наведених станица, самом чињеницом да су неовлашћено присутни у етру, Савет РРА је одлучио да им се обрати са препоруком да сами обуставе емитовање и да о томе обавесте РРА. Уважавањем ове препоруке, избегавају се све законске последице, као и непријатности принудног укидања и забране емитовања програма.
Исто важи и за 33 радио и ТВ станице са подручја Београда које су конкурисале, а нису добиле дозволу за емитовање, а то су: Радио Академац, АРТ радио, БК радио, Голф радио, Еколошки радио Бандини, Идеа ФМ, Лане, Луна радио, М радио, Maksiss радио, ОК радио, Радио 24, Радио 988, Радио Sky, Радио Авала круг, Радио Балкан, Радио Бонтон, Радио Венус, Радио Глас Београда, Радио Делфин, Радио ЈАТ, Радио Кошава, Радио Оранж ФМ, Радио Перпер, Радио Рода, Радио Хит, Филмски радио Жабац, Cricket радио, YU радио, Радио Политика, Радио Flash, БС ФМ и Радио Град.
Овим радио станицама ће ускоро бити достављена решења на основу коначне одлуке Савета РРА, да у законском року сами обуставе емитовање програма.
Савет РРА очекује да ће наведене радио и ТВ станице прихватити ове препоруке, како РРА не би морала да активира описани поступак за који је овлашћена Законом о радиодифузији.