Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Aktuelnosti javnog zivota

Moderatori: Stripi, Moderators

Srbija u NATO?

1.Srbija treba da pristupi NATO-u
24
53%
2.Ne treba ići u NATO
10
22%
3.Treba pristupiti Ugovoru o evropskoj bezbednosti
3
7%
4.Srbija treba da bude vojno neutralna
6
13%
5.Nemam stav
2
4%
Korisnikov avatar
By Vel boy
#1777202
kratko:
gledaj ti "komunisto" s imenom i prezimenom,

ja cenim one koji su evoluirali u pozitivnijem pravcu. Drashkovic jeste kontroverzan ali nishta vishe od koliko je kontroverzan npr. Mesic u Hrvatskoj. toliko.

o tvojim ekstrapolacijama o konzervativnosti gej pokreta, necu ni da troshim vishe rechi.

p.s. upozorenje: nisam ti dao dozvolu da me nazivash belay Boy-em. ozbiljno, duboko porazmisli kako se ophodish prema meni. eno ti Sprintera pa s njim cirkusaj.
Korisnikov avatar
By Herald
#1778960
Bokte pita da l` srbija treba da udje u nato, kad po novoj ruskoj doktrini nato je pretnja i ne treba da se siri. Nemos biti dobar sa svima. Prvo ce da eksplodira atomska trecesvetskoratovska bombae, pa ce onda srbija vec negde da udje.
Korisnikov avatar
By blabla54380
#1779304
evo, ko je neodlucan kako da se zauzme po pitanju nato pakta, neka pogleda

''
Korisnikov avatar
By zachary85
#1779410
Kako bi to bilo lepo... EU, pa NATO...

Ali nije dovoljno ovde narod, nažalost, pametan za tako nešto.
Svi bi samo Rusiju!
Žao mi je onog koga je Rus branio i Kinez hranio!
Korisnikov avatar
By Dušan Maljković
#1779971
13 lažnih razloga za NATO

SRĐAN DVORNIK


Akcija prikupljanja potpisa birača uz zahtjev da se o ulasku Hrvatske u Sjevernoatlantski pakt odluči referendumom nije, uz dane resurse i zakonske okvire, mogla domašiti traženih oko 450.000 potpisa. U kontekstu medijske marginalizacije, pa i kontrapropagande, uobičajene domaće političke inertnosti, a napose autoritarne rezignacije pred "već gotovom" stvari, broj od preko 124.000 onih koji su iskazali svoju volju nipošto ne predstavlja politički neuspjeh.

Bezobrazluk ministra Vukelića, po kojem to ’dokazuje’ da je većina protiv referenduma, jedva da treba komentirati; osim što su, odjednom, ankete javnog mnijenja nevažne (jer pokazuju “samo” 70 % podrške referendumu, dočim su dovoljne kada pokazuju da - mada u nižem postotku - većina trenutno prihvaća ulazak u NATO), voljeli bismo vidjeti dotičnog gospodina da s toliko novca, volontera i medijske šutnje koliko su imali aktivisti za referendum pokuša prikupiti potpise u korist NATO-a. Vjerojatno bi mu čak i izlazak pred splitski sud lakše pao. Brojka nedostatna za zakonski minimum, dakako, ne znači da pokretači i potpisnici nisu u pravu.

Stvari u koje bi Hrvatska ulaskom u NATO bila uvučena toliko su krupne i zamršene da definitivno pripadaju u pitanja koja se tiču njene neovisnosti i suverenosti, za koja važi referendumsko odlučivanje. Ta je činjenica, međutim, zamagljena opstrukcijom ikakve javne rasprave (u ozbiljnom smislu, u kojem se za prijedlog javno iznesu razlozi, u javnosti se čuju i eventualni proturazlozi, te se može koliko-toliko racionalno formirati neka politička volja), koja pokazuje da postupanje političke i dijela akademske elite slijedi tipičan hegemonijski obrazac, po kojem uopće ne mora argumentirati svoje opredjeljenje. O tome govori i slabost razloga “za” koje se na jedvite jade dade prikupiti iz javnih istupa pobornika novog blokovskog svrstavanja.



0. kontekst

Sjevernoatlantski pakt je prije gotovo 60 godina bio osnovan zbog vojne opasnosti Sovjetskog Saveza. SSSR je potom formirao svoj pandan zapadnom bloku, i započela je 40-godišnja igra međusobnog zastrašivanja sredstvima sve masovnijeg uništavanja. Nakon četiri decenije sovjetski se režim urušio, skupa sa svojim imperijem. Ideolozi NATO-a pohitali su to protumačiti kao svoju pobjedu, premda je vojna komponenta kolapsa komunističkih režima bila tek sporedna. Bio je to početak dugog niza izmišljanja razloga za nastavak djelovanja zapadnog vojnog saveza.

Evo sad “razloga” zbog kojih bi NATO navodno trebalo i dalje održavati, razvijati i širiti:



1. NATO je jedino sredstvo djelotvorne međunarodne akcije demokratskih država i “najuspješnija međunarodna asocijacija dosad”

Moguće - ali djelotvorne za što i uspješna u čemu? Ako članice i jesu demokratske (premda, vidjet ćemo, ne sve i ne uvijek), to još ne znači da međunarodno promiču demokraciju i djeluju na demokratski način. Članice NATO-a imaju liberalno-demokratske i koliko-toliko socijalne vrednote za kućnu upotrebu, a prema vani, osobito one s najsnažnijim kapitalističkim privredama, imaju interese - za pristup energentima, sirovinama, tržištima, jeftinom zemljištu, vodi i radnoj snazi, te dakako za kontrolu stabilnosti svih tih uvjeta. Intervencije u trećim zemljama legitimiraju se unutarnjom demokracijom većine država članica, ali uspješnima su se pokazale u nečem drugome, a ne u uspostavljanju slobode i demokracije u svijetu. K tome, vodeće članice NATO-a opstruiraju jedinu međunarodnu organizaciju koja bi mogla biti legitiman mehanizam međunarodnog djelovanja - Ujedinjene Nacije.



2. NATO štiti od novih prijetnji sigurnosti: “međunarodnog terorizma”, organiziranog kriminala...

Te “nove” prijetnje su (1) dijelom proizvod samog NATO-a odnosno njegovih najjačih članica, a (2) po svojoj naravi takve da jedan vojni (pa ni vojno-politički) savez nema nikakvog značenja u njihovu suzbijanju.

1. Terorizam je u problematiku svjetske sigurnosti na velika vrata inauguriran nizom napada na trupe i predstavništva SAD po islamskom svijetu i u samim Sjedinjenim Državama (znamenitog 11. septembra 2001.). Niz napada na trupe i institucije najmoćnije zemlje svijeta je propagandno promoviran u “međunarodni”: nikada nije pronađena nikakva međunarodna sila u pozadini tih napada. To da su se oslobodilačke, gerilske, pa i terorističke organizacije međusobno povezivale, pomagale i umrežavale stara je stvar, od PLO-a do IRA-e; međunarodni terorizam al pari državama, pa i cijelom savezu, naprosto je političko-medijski konstrukt, kojim se interes jedne države predstavlja kao univerzalan problem.

2. Kada je to vojska suzbila ikakav terorizam (ili organiziran kriminal i slične stvari, na koje se također pozivaju proroci “novih” sigurnosnih prijetnji)? Čime bi, dakle, jedan vojni (pa nek’ je uz to i politički i kakav hoće) savez doista bio lijek protiv toga? Po redu veličine i načinu djelovanja terorizam, organizirani kriminal i slične “prijetnje” djeluju sub-državno, pa makar to činile i prekogranično i usmjereno na državne simbole i/ili institucije. Adekvatan su odgovor policijske mjere i metode, dopunjene određenim obavještajnim aktivnostima. Iz nastojanja da se sve to ipak iskoristi kao opravdanje određene državne i međudržavne politike, tim se pojavama pripisuje i državna komponenta, tj. konstrukcija o prijetnjama se projicira na određene države (Afganistan, Irak, nadalje po potrebi Sirija, Iran, ...) kao one koje terorizmu i organiziranom kriminalu pružaju “bazu”, “toleriraju” ih, ili su naprosto “neuspjele” kao države - jer ne obavljaju policijske funkcije za zapadni svijet. Time se otvara igralište za vojne akcije, i zaista se dobiva međunarodna nestabilnost, od čitavih se zemalja stvara prostor za terorizam, te je opravdanje za vojnu alijansu uspješno priskrbljeno.



3. NATO pomaže stavljanju nacionalnih armija pod demokratsku civilnu kontrolu

To je eventualno moglo djelovati u nekim postkomunističkim zemljama, u kojima je novim vlastima trebao oslonac za demontažu vojnih hijerarhija formiranih pod ideologijskim i političkim utjecajem propalog suprotnog bloka. Ali nije u Turskoj i neće u Hrvatskoj, u kojoj je vojska uspostavljana ne iz neke komunističke armije, nego nasuprot njoj. K tome, Hrvatska je vojska bila i ostala pod i te kakvom civilnom kontrolom, koju su prije svega personificirali Tuđman i Šušak. To što ta politička kontrola nije bila demokratska, niti u duhu liberalne politike, NATO-u nikada nije smetalo.

Štoviše, uključivanje zemlje u nadnacionalnu vojnu asocijaciju - kompliciranije procedure, više aktera, više izgovora za političare da prikrivaju osnove i tokove odlučivanja, slabija preglednost - pojačava postojeće slabosti demokratske civilne kontrole nad vojskom: netransparentne odluke, nad-određene “sigurnosne” procjene kao njihovo opravdanje, manjkavu inspekciju okoliša, javnih nabava itd. Upravo aktualno petljanje i muljanje vodećih domaćih političara već o samom odlučivanju o ulasku u NATO, pa čak i o tome bi li se moralo raspisati referendum da je ispunjen ustavni uvjet o zahtjevu 10% biračkog tijela, pokazuje što nas čeka ako Hrvatska uđe u NATO: ono na što pristanu u tijelima zajedničkog odlučivanja hrvatski će političari prikazivati domaćoj javnosti “upakirano” - u dijelovima, iskrivljeno, kako bi se prikrile prave posljedice.



4. NATO ne donosi obavezu slanja "naših momaka" u svjetska krizna žarišta

To je zapravo podlo sročen argument, koji prikriva da bi međunarodna obaveza sudjelovanja u čuvanju mira trebala postojati, ali ne kroz vojni savez jedne posebne grupacije, nego na osnovi univerzalnog legitimiteta i pravila Ujedinjenih Nacija. Članice NATO-a čine tri od pet stalnih članica Vijeća sigurnosti, koje su najodgovornije za to što je UN onemogućen u toj funkciji, što, dakako, dobro dođe kao “dokaz” da se bez NATO-a ne može riješiti nijedan slučaj teškog međunarodnog sukoba. To što članstvo u NATO-u ne povlači takvu obavezu muzika je za hrvatske uši, jer to je bio jedan od najčešćih razloga protivljenja ulasku Hrvatske u alijansu. Stoga ne treba žaliti zbog smanjenja postotka protivnika - barem onih koji su bili motivirani tim sebičnim razlogom. Jesu li se i u jesen i zimu 1991. protivili tome da druge zemlje pošalju “svoje dečke” da dođu “to stop the war in Croatia”?

Stvar je, međutim, u tome što NATO-ova navodna superiorna efikasnost u međunarodnim operacijama prikriva zbiljski nedostatak primjerenog međunarodnog mehanizma uspostavljanja i održavanja mira. U Bosni i Hercegovini, NATO je čekao više od tri godine, da bi se na kraju pokazalo kako se čekalo da se suprotne strane dovoljno iscrpe te, uz par završnih udara po “Srbima”, budu spremne za pregovore u kojima će se u nedogled zamrznuti teritorijalno-politički rezultati ratne podjele. Na Kosovu NATO nije ušao kopnenim trupama da zaštiti ljude tamo gdje se događalo stvarno nasilje, nego je komotno, na daljinsko upravljanje, lupao po pozadinskim ciljevima u Srbiji, bez obzira na to što je famozna “kirurška preciznost” svaki čas pogađala i civile, a “predmet zaštite” je dotle proživljavao masovno ubijanje i izbjeglištvo. Ruanda mu je posve “promakla”, a u Darfuru se čeka - što? Kompromis s interesima Kine? O dosadašnjim rezultatima intervencija u Afganistanu i Iraku, gdje je NATO pasivno gledao što čini njegova vodeća članica, da bi se potom na mala vrata ipak uključio, ne treba ni govoriti: dovoljno je pogledati samo učestalost ubijanja prije i poslije intervencije.

Ukratko, NATO svoju demokratsko-spasilačku ulogu glumi onda kada je to njegovim vodećim članicama u interesu, i glumi je prilično loše.



5. NATO doprinosi demokraciji svojih članica

Dovoljno je pogledati samo jednu zemlju pa da se vidi koliko stvarno vrijedi taj argument: Tursku. Ona je sve od Atatürkovih reformi pod nekom vrsti puzećeg vojnog udara. Oni koji turski slučaj smatraju izuzetkom (zbog graničnog položaja prema nekadašnjem Sovjetskom Savezu) trebali bi objasniti kako se onda u NATO-u, i to kao zemlja-suosnivačica, našao i Portugal, pod diktatorskim režimom, i bez ikakva geostrategijskog izgovora. Zaključak je jednostavan: Sjevernoatlantskom vojnom savezu potrebno je da pokrije određena područja, a narav unutrašnjeg režima je drugorazredna, sve dok je taj režim politički saveznik. Rušenje Caetanove (Salazarov nasljednik) diktature u Portugalu uslijedilo je dugo nakon ulaska u NATO, a da taj savez nije ničim pridonio ovom prevratu.



6. NATO doprinosi demokratizaciji u svijetu

Demokraciju se, kako pokazuju svi mogući slučajevi od Južne Amerike, preko srednje i istočne Evrope, do Afrike i Azije, kao niti liberalnu vladavina prava, ionako ne može izvoziti. Može se podržati vlastitu evoluciju različitih društava prema oblicima koji iziskuju demokraciju i vladavinu prava, ali se politički i pravni obrasci ne daju transferirati, a pogotovu ne nametati vojnom silom. I zemlje članice NATO-a, treba to priznati, tu su mnogo učinile - ali ne kao članice tog vojnog saveza, nego kao izvori raznih vrsta političke, obrazovne i ekonomske potpore, te podrške autonomnim akterima u društvima u postkomunističkoj ili postautoritarnoj transformaciji. Pogleda li se već spomenuti primjer Turske, vidjet će se da je postupnom oslobađanju od autoritarne dominacije vojske - s kojom je NATO decenijima mirno živio - pridonijela politika koju se često omalovažava kao “meku” i neodlučnu - politika Evropske Unije i njenih uvjeta za članstvo.

Ono gdje bi, u nedostatku boljega, i NATO-va vojna sila bila od koristi bilo bi zaustavljanje masovnog kršenja ljudskih prava putem ratnog ili quasi-ratnog terora. NATO, međutim, to ne čini ako nije u igri neki poseban politički interes. Poznata je, uostalom, duga tradicija politika sile i interesa njegove vodeće članice (SAD), u kojoj su ljudska prava figurirala samo kao jedno od sredstava ideologijsko-političkog ratovanja. Zbog toga se - i uz relativnu impotenciju ostalih članica za vanjsku politiku koja traži primjenu sile (pacificiranje ratnih sukoba i masovnog nasilja) - ne može očekivati da se NATO zaista angažira tamo gdje najviše treba kako bi se spriječilo masovno nasilje. Mnogi će diktatori i dalje uživati učinke znamenite izreke F. D. Roosevelta o nikaragvanskom diktatoru Somosi: “he may be a son of a bitch, but he is our son of a bitch”.



7. NATO olakšava pristup Evropskoj Uniji

Nema nikakve potvrde za tu tvrdnju. Dapače, nekoliko zemalja članica EU (Finska, Švedska, Irska, Austrija) nisu članice NATO-a niti to kane postati (a članica NATO-a Norveška odbija članstvo u Uniji). Moglo bi se prigovoriti da su to sve “stare” članice (premda su neke u Uniju ušle decenijima nakon njenog osnivanja). No, niti članice iz najnovijeg vala, Malta i Cipar, nisu u NATO-u, a Malta je, dapače, i napustila “partnerstvo za mir”, a da to njenom članstvu nije nimalo naštetilo.



8. NATO i svjetski mir

Ovako zamašna tema zaslužuje koju riječ više: Mogućnosti globalnog sukoba dadu se zamisliti - ali to ne znači da bi u njemu trebalo biti na jednoj strani, odnosno da bi Hrvatska ili bilo koja druga zemlja trebala biti u bloku sa Sjedinjenim Državama. Uzmemo li ipak, više fantastički nego hipotetski, da do sukoba velesila i dođe, on bi prije svega bio svojevrsna obnova hladnog rata, ovaj put u trojnom postavu (s Kinom kao novom partnericom uz SAD i Rusiju), i tu članstvo nekakve Hrvatske u nekakvom vojnom savezu ne znači ništa za ovu zemlju, kao što ni nekadašnjoj Jugoslaviji u najmanju ruku nije štetila njena nesvrstanost. U odnosu na ovu regiju, špekulira se (i vrlo malo dokazuje) o prisutnosti Rusije na Balkanu kroz bliskost sa Srbijom, ali ni traga o tome da bi ta “prisutnost” imala vojnu komponentu i predstavljala sigurnosnu prijetnju. Štoviše, interesi Rusije su ponajviše vezani uz ono iz čega ta država u najvećoj mjeri crpi ekonomsku i političku snagu - ovisnost Evrope o njenim fosilnim gorivima, te sljedstveno uz nesmetan pristup evropskom tržištu; vojni konflikt je sve prije nego pogodan za takve interese. K tome, i kada bi taj sukob došao u vruću fazu - bi li bilo više koristi ili štete od bivanja “predziđem” zapadnog saveza? U nekoj science-fiction zamisli o tom sukobu, zemlje na liniji fronte - Hrvatska i Srbija - bile bi ili poprište najvećeg razaranja, ili permanentni vojni logor u kojem bi civilne ekonomske aktivnosti poput turizma, inovativnih usluga i ostalih blagodati civilizacije bile na dugi rok suspendirane.

Uostalom, koje bi se sve metode rabile u takvim sukobima ostaje otvoreno. Nedavni prijedlog petorice visoko rangiranih penzioniranih generala o usvajanju “prvog nuklearnog udara” kao prihvatljive metode može se olako otpraviti kao nešto što nije poteklo iz NATO-vih oficijelnih struktura, niti se službeno razmatra kao opcija, ali ostaje činjenica da su ti ljudi donedavno bili u najvišim krugovima donošenja vojnih odluka i da se NATO nije javno ogradio od takve mogućnosti. NATO-vi advokati će brzo dodati kako taj prijedlog nije uvršten na dnevni red nedavnog summita u Bukureštu, niti je uopće bio predmet oficijelnog razmatranja. No, znajući da nema vojne strategije bez tajnih planova, nemamo razloga za miran san.

Međutim, valja napomenuti da je taj prijedlog, čak i uza svu odioznost njegove ratoborne “logike”, daleko pošteniji od hrvatskih načina zagovaranja NATO-a: on prvo iznosi aktualne prijetnje i opasnosti (kako ih njegovi autori vide), potom nastoji pokazati po čemu postojeće obrambene i sigurnosne institucije nisu dorasle tim prijetnjama, pa iz toga izvode razloge za svoj prijedlog. Za razliku od hrvatskih zagovornika NATO-a, koji polaze od toga da treba ući u taj savez, pa tek potom izvlače svoje slabašne “razloge”.



9. Nema NATO baza

Da, nema baza koje formalno pripadaju NATO-u. Postoje samo domaće baze dane na korištenje NATO-u. Što bi, s oproštenjem, rekli Splićani - nije govno, nego se posra’ pas. Iskustva zemalja-članica s takvim bazama pokazuju da one ili neki njihovi značajni dijelovi postaju s vremenom potpuno nedostupne domaćoj civilnoj kontroli. Problem se otkrije tak kad izbiju teške i zadugo nepopravljive štete, poput zagađenja lokalnih vodonosnika.



10. Nema NATO trupa, nego nacije slobodno odlučuju o angažmanu trupa

I opet formalno točno. Trupe kojima raspolaže NATO dolaze iz nacionalnih armija. Ali, zemlje članice nemaju samo različite interese, nego i različitu težinu. Pored Sjedinjenih Država, kao neprijeporno dominantne države, postoji i neformalna liga A, koju čine zemlje čije privrede imaju i krupne investicije u trećim zemljama te stoga i ekonomske interese i úloge u eventualnim konfliktnim područjima, koje mogu nešto profitirati od vojnih intervencija. A postoje i zemlje iz lige B, koje, s jedne strane, ne mogu imati udjela u dobitima međunarodnih intervencija, a s druge će još zadugo biti bar dijelom ovisne o potporama razvijenijih, pa će im se, bez obzira na formalni “konsenzus” odlučivanja u NATO-u (koji, usput rečeno, nije metoda demokratskog odlučivanja), moći “zavrtati ruke” i nametati poželjne odluke. Dovoljno je usporediti držanje zemalja iz “stare” i “nove” Evrope (u terminima donedavnog američkog rat(obor)nog ministra Rumsfelda) u odnosu na dosadašnje intervencije.

Ova dva “razloga” - o bazama i trupama koje jesu/nisu NATO-ve - izvrsan su primjer poznate taktike “cijepljenja” javnosti protiv nepoželjnih shvaćanja: Ako se ne želi da javnost usvoji neželjeno gledište, propagandisti sami puste u optjecaj njegovu “razblaženu” (to će reći, simplificiranu i namjerno glupavo sročenu) verziju, pa onda lako poentiraju protiv njega.



11. NATO pruža kolektivnu zaštitu

S time se politički manipulira. SAD su teroristički udar 11.9.2001. proglasile ratnim napadom i tražile aktiviranje odredbe o kolektivnoj obrani, a samo je nevoljkost evropskih članica - a ne očevidna lažnost same tvrdnje - spriječila da to ne postane casus belli. Turska pak zaštitu nije dobila kada ju je tražila zbog mogućih raketnih represalija Iraka uoči američkog napada. Ako se i na te odluke primjenjuje konsenzus, bilo tko može opstruirati kolektivnu obranu, što baš nije neko jamstvo sigurnosti. Ako se pak (faktički, iza zavjese) ne odlučuje konsenzusom, ostaje ili većinsko odlučivanje ili pritisak jačih na slabije, pa onda članice ipak mogu biti uvučene u rat protiv volje svojih demokratskih tijela. Ukoliko pak i u tome prevladavaju kojekakvi partikularni interesi - gdje je onda uopće ta kolektivna obrana, ako bi ikada zaista bila potrebna?



12. NATO donosi ekonomske koristi - jeftiniju obranu i strane investicije

Glede “obrane” - da, ako se procjene obrambenih troškova nacije prave po maksimalističkoj - uglavnom ideologijski i iracionalno pravdanoj - projekciji prijetećih opasnosti. Izborom "kolektivne obrane" kroz NATO nacija se fiksira upravo uz opciju po kojoj je vojna sila bitan faktor sigurnosti, dakle opciju maksimalne potencijalne konfrontacije, i zamrzava vojne troškove na najmanje 2% BDP-a, samo što navodno ekonomizira troškovima u sprezi s drugim članicama. Odriče se drugih, realističnih i daleko jeftinijih, a dugoročno i daleko sigurnijih opcija, kao što su uzajamno smanjivanje prijetnji među susjedima, do, u konačnici, uzajamno kontrolirane demilitarizacije. K tome, podvrgava se nadnacionalnim sigurnosnim procjenama i strategijama, pa poput Slovenije plaća za zaštitu zračnog prostora, a da nitko ne zna od kojih i čijih ugroza (austrijskih? mađarskih? ili možda hrvatskih, premda je Hrvatska, eto, NATO-u prihvatljiva kao članica?). S druge strane, tko će doista štititi nacionalni zračni prostor od preletā avionā s otetim ljudima koje će i bez optužnice, i bez istrage, i bez pravosudnog postupka u nekoj evropskoj ili trećesvjetskoj ekspozituri američkih mučionica cijediti dok ne priznaju da su teroristi?

Još je bolji “argument” kako članstvo u NATO-u i njegova “sigurnost” čine zemlju privlačnijom za strane investicije. Već se više od 10 godina procjenjuje kreditni “rejting” Hrvatske, konkurentnost njenog tržišta i uvjetā poslovanja na njemu - i od 1990-ih godina nikada nije ukazano na to da bi zapreku priljevu stranog kapitala predstavljala vojna nesigurnost. Ali je zato nađeno obilje drugih razloga da strane investicije zaobiđu Hrvatsku, od opstruktivne i koruptivne birokratiziranosti postupaka, pa do toga da su hrvatski partneri nepouzdani platiše, jer je to prije svega i sama hrvatska država. NATO, eto, nije samo povod za niz prozirnih laži, nego već i prije stupanja Hrvatske u nj služi i za prikrivanje zbiljskih svinjarija, koje s vojno shvaćenim prijetnjama i sigurnošću blage veze nemaju.



13. Protivnici NATO-a ne nude alternative

Još jedan prljav argument: Pobornici NATO-a nikada se nisu potrudili pokazati da postoji problem kojemu treba naći rješenje, pa bi se, ako to nije NATO, protivnici, kao, morali potruditi oko nekog drugog rješenja. Kolikogod pobornici vrdali s “novim licem” Sjevernoatlantskog saveza, nitko ne osporava da je to (i) vojni savez, a njegov vojni karakter nije tek jedna od “sastavnica”, nego njegova bit. Uklonite ono vojno, i od NATO-a ostaje tek simbolika. Prema tome, ako nam je NATO potreban kao rješenje nekog problema, to bi valjda bio problem koji se sastoji u vojnim i njima srodnim ugrozama. Gdje su one? Gdje su kompetentne analize eventualnih opasnosti koje prijete Hrvatskoj? Umjesto toga, dobivamo više-manje konstantno dramatiziranje političkog cirkusa u susjedstvu, pri čemu su sve susjedne i obližnje zemlje osim Srbije ili u NATO-u ili pod međunarodnom kontrolom, ili neutralne. O Srbiji pak nema niti jedne ozbiljne vojno-političke analize koja bi pokazala koji su prevladavajući sigurnosno relevantni politički interesi i snage, koje su njihove orijentacije i moguća djelovanja, a koji odnosi s vanjskim okruženjem, te konačno, konkretno, koliki su srbijanski vojni efektivi i izgledni načini njihove upotrebe.

Opće “stručne” analize bolje je i ne spominjati. Osim knjižice Vlatka Cvrtile, koji se je jedini potrudio dati razloge za i protiv (premda i sam nekritički preuzima neke polazne zasade iz NATO tabora), teško je razlučiti akademsku publicistiku od kurentne Vladine “komunikacijske strategije”; i u jednoj i u drugoj uzimaju se kao polazište postavke koje bi tek trebalo dokazati, a izričaj se svodi na čak i prilično nemušto prepisivanje i prepričavanje NATO-vih dokumenata za javnost. Začinjeno, dakako, ponavljanjem priča o međunarodnim opasnostima koje nam prijete, te dijeljenjem lekcija domaćoj javnosti kako nije informirana.

Ukratko, protivnici NATO-a nude i te kakvu alternativu: demilitarizaciju načina mišljenja i pristupa međunarodnoj i regionalnoj politici.

Zamirzine.net, 28.04.2008.

Novi plamen.org, 14.01.2010.
Korisnikov avatar
By Sheytan
#1790608
Klintonova za integraciju Balkana u EU i NATO

Hilari Klinton izjavila je u svedočenjima pred odborima Senata da se SAD protive razbijanju BIH i potvrdila podršku Amerike integraciji zemalja Zapadnog Balkana u Evropsku uniju i NATO.

Američka državna sekretarka je pred Spoljnopolitičkim odborom Senata rekla da u Bosni ima još dosta nedovršenog posla i ostetljivih pitanja, naglasivši da administracija ne želi da vidi "bilo kakve korake ka raspadu Bosne."

Reagujući na bojazan senatorke Džin Šahin, koja je nedavno zajedno sa senatorom Vojinovićem boravila na Balkanu, da su NATO i EU umorni od proširenja i da zato nisu skloni da BiH ponude akcioni plan za članstvo Klintonova je rekla da Sjedinjene Države podstiču EU da saraduje s vladom u Sarajevu oko uslova za članstvo.

Američka vlada podržava isti put i za Srbiju, dodala je ona.


"Što se tiče NATO i ja delim vašu zabrinutost i želimo da se Bosna i Hercegovina oseća dobrodošlom. Oni možda još nisu spremni za NATO, ali uz malo dodatnog napora će biti," rekla je ona, preneo je radio "Glas Amerike".

Ranije, na drugom svjedočenju pred Odborom Senata za dodelu sredstava , republikanski senator Džordž Vojnović je rekao da je prilikom prošlonedeljne posete Balkanu naišao na duboku bojazan da bi mirovni proces u BiH mogao propasti ukoliko ova država ne dobije status kandidata za NATO i ne bude ublažen vizni režim EU za njene građane.

Vojnović je, takođe, naveo da u regionu postoji bojazan od "zamora" EU širenjem i zabrinutost povodom daljeg razvoja događaja kada Međunarodni sud pravde donese mišljenje o legalnosti nezavisnosti Kosova.
Korisnikov avatar
By Sheytan
#1866818
IN MEMORIAM*

Svetozar Stojanović: Zašto nisam za ulazak u NATO

Valja da se založimo i za konstruktivan pristup ruskoj inicijativi za novi međunarodni ugovor o bezbednosti.

Nedavno sam o tome između ostalog napisao i ovo: „Na Zapadu ima moćnih krugova koji se nadaju da će Srbija korak po korak ići mnogo dalje od Partnerstva za mir prećutno postajući barem faktički deo NATO. Da tamošnji prijatelji, neprijatelje neću ni da pominjem, ne bi i dalje bili u nedoumici, možda bi bilo uputno da naši građani što pre referendumom odluče da li i dalje podržavaju ili odbacuju Deklaraciju Narodne skupštine Srbije o ’vojnoj neutralnosti’ jednoglasno usvojenu 26. decembra 2007” („Sud ne može protiv Rezolucije SB UN“, Politika, 26. decembra).

Pre nekoliko godina bio mi je prilično ubedljiv argument prema kome treba da se što više vežemo za NATO, ako mora i punopravnim članstvom, da ne bismo uskoro bili opasno okruženi državama koje su njegovi članovi. Međutim, taj razlog mi poodavno više ne izgleda uverljiv jer ne vidim ko bi nas van tog budućeg okolnog vojnog prstena napao, a ne verujem ni da bi to NATO učinio zato što ne želimo da se „učlanimo“.

To pogotovo ne smatram realnom opasnošću otkad je predsednik SAD Barak Obama izjavio: „Amerika neće nikad nametati bezbednosni aranžman nijednoj zemlji. Da bi bilo koja zemlja, primerice, postala član organizacije kakav je NATO, većina njenog naroda mora da odluči da to učini; da preduzme reforme; ona mora da bude u stanju da doprinese misiji tog saveza. Dozvolite mi da budem jasan: NATO treba da teži saradnji sa Rusijom a ne konfrontaciji sa njom.” (Iz govora diplomcima Nove ekonomske škole u Moskvi, 7. jula 2009) A valja se setiti i poruke Andersa Foga Rasmunsena, generalnog sekretara NATO: „Pozdravljam korake koje je Srbija nedavno preduzela kako bi poboljšala saradnju sa NATO, a na građanima Srbije je da odluče da li je članstvo u našem savezu od koristi za Srbiju.” (14. decembar 2009)

Valja podsetiti da je merodavno političko, pravno i moralno izjašnjavanje naših građana za „vojnu neutralnost“ dosad obavljeno samo posredno kroz Narodnu skupštinu (nju stalno potvrđuju i istraživanja javnog mnjenja). Takođe treba istaći da bi bez sumnje bilo najdemokratskije da se taj stav proveri putem njihovog neposrednog odlučivanja.

Evo šta je o tome po ko zna koji put izjavio predsednik Srbije Boris Tadić (prema Tanjugu odgovarajući 29. decembra 2009. na RTS-u na pitanja građana): „Govoreći o NATO, Tadić je rekao da referendum o članstvu u alijansi nije imperativ, ali je njegov politički stav da se referendum mora održati. Veliko je pitanje da li će Srbija ikada organizovati referendum na temu ulaska u NATO, rekao je Tadić i podsetio da postoji skupštinska rezolucija o vojnoj neutralnosti Srbije. Integracija u NATO, kako je naglasio Tadić, nije na dnevnom redu i nije uslov za ulazak u Evropsku uniju.“

Pledirajući za otvaranje javne rasprave kao pripreme za referendum, rasprave koja je neophodna i stoga što neke razlike u izjavama naših zvaničnika izazivaju zabunu, želim da se u nju unapred uključim i ovako:

Eventualnim „učlanjenjem“ u NATO, samo bismo ometali temeljno preispitivanje njegove uloge i poboljšanje njegovih odnosa sa Rusijom. Zato valja da se založimo i za konstruktivan pristup ruskoj inicijativi za novi međunarodni ugovor o bezbednosti.

A da NATO često ne zna ni šta bi sa sobom, videlo se po tome što je proširenje svoje uloge potražio u „humanitarnom“ napadu na jednu „moćnu“ Srbiju (i Crnu Goru). Kao zemlja koja toliko drži do svoje nezavisnosti i dostojanstva, mi treba da se ograničimo na bilateralnu vojnu saradnju sa SAD, Rusijom, zemljama EU, Kinom, Indijom...

Sasvim nam je dovoljno Partnerstvo za mir sa NATO. Ako bismo postali članica NATO, ne bismo mogli da zadržimo tesne veze ni sa vrlo brojnom i značajnom grupacijom „nesvrstanih zemalja“. A ne bismo očuvali ni ugled zemlje koja principijelno učestvuje u mirovnim misijama UN.

U mere za izgradnju i njihovog međusobnog poverenja spadala bi sigurno i javna saglasnost SAD i Rusije da će poštovati odluku Srbije da ostane van vojnih saveza. Zašto na to ne bi pristale i SAD ako već, kako vele njihovi zvaničnici, hoće da „resetuju“ odnose sa Srbijom! Bio bi to lep primer i za ostale slučajeve gde postoji takmičenje SAD i Rusije za vojni uticaj.

Pluralizacija – umesto singularizacije – spoljne i bezbednosne politike spada u „inteligentnu moć“ male države, pogotovo Srbije u kojoj većinski narod sebe tradicionalno shvata kao „velikomali narod“ (moj izraz). Ta mnoštvenost usmerenosti (koja je zamenila jedinost karakterističnu za prve dosovske godine posle prevrata 2000) predstavlja reakciju i na ogromnu promenu u međunarodnoj konstelaciji moći koju najviše karakterišu susretne tranzicije SAD i Rusije. SAD se nalaze u prelazu od hibrističkog osećanja i ponašanja kao da su „supersila“ (i to jedina) do uviđanja i delanja da su tek jedna od velesila (doduše u nekim oblastima moćnija od ostalih). A Rusija u prelazu od depresivnog samoosećanja i ponašanja kao da je mala sila, do samorazumevanja i delanja kao velesile.

* Svetozar Stojanović, srpski i svetski filozof i angažovani intelektualac, preminuo je iznenada 7. maja 2010. u Beogradu. Svetozar Stojanović rođen je 1931. godine u Kragujevcu. Diplomirao je 1955. na Filozofskom fakultetu u Beogradu, a doktorirao filozofiju 1962. Zbog disidentske delatnosti, zajedno sa nekoliko drugih profesora, sa Beogradskog univerziteta izbačen je „lex specialis-om“ početkom 1975., da bi se početkom devedesetih vratio na univerzitet. Svetozar Stojanović bio je član Upravnog odbora Korčulanske letnje škole, koja je okupljala najuglednije filozofe ne samo iz bivše Jugoslavije nego i iz inostranstva. Kao izuzetan profesor etike i praktične filozofije, Svetozar Stojanović predavao je na mnogim uglednim univerzitetima širom sveta, u SAD, Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Austriji i Indiji. Od 1981. godine profesor Stojanović bio je naučni savetnik Instituta za filozofiju i društvenu teoriju, a kasnije sve do odlaska u penziju i direktor te institucije.
Korisnikov avatar
By 2kune
#1866835
Srbija bi trebala slijediti svoj tradicionalno antifašistički put zacrtan od domaćih sljedbenika Walta Whitmana. Jesu li se možda oni spašavali ruske pilote? :balerina:
Zašto srpska politika nije dosljedna samoj sebi? :trep:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Swap-in out addons, use only what you really need!